چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در شورای اداری استان؛

نبود کتابخانه مرکزی نقطه ضعف بزرگی برای استان فارس است

برگزاری شورای اداری استان فارس به ریاست استاندار و حضور دبیرکل نهاد

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جلسه شورای اداری استان فارس اظهار داشت: این نقطه ضعف بزرگی است که شهر شیراز و استان فارس کتابخانه مرکزی ندارد و امید است به همت استاندار فارس این استان صاحب کتابخانه مرکزی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جلسه شورای اداری استان ۵ اردیبهشت ماه با حضور استاندار فارس، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان برگزار شد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از اختصاص اولین جلسه شورای اداری سال به حوزه فرهنگ، اظهار داشت: در دیداری که مقام معظم رهبری با مسئولین داشتند بر اهمیت حوزه فرهنگ تأکید کرده، آن را مهم بر شمردند و اعلام کردند که این حوزه همواره در اولویت است.

وی همچنین در این جلسه به تشریح برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز عید سعید فطر پرداخت و گفت: سخنان مقام معظم رهبری که بخشی در خطبه اول و دوم نماز عید فطر و بخشی در دیدار با مسئولین است، در سال‌های متمادی یک ساختار مشخص داشته است. مقام معظم رهبری مؤید حضور مردم در فضای معنوی کشور هستند و به فضل الهی و به برکت دین مبین اسلام این فضا همواره بر کشور حاکم و پررونق بوده است.

دبیرکل نهاد ادامه داد: رهبر انقلاب در خطبه دوم به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور اشاره دارند و این موضوع امسال هم مشاهده شد. ویژگی خطبه دوم ایشان، تأکید و سوق دادن مردم و مسئولین به سمت وحدت بود، در شرایطی که جامعه با التهاباتی مواجه است. استفاده ایشان از واژه مهربانی، استفاده خاصی بود که باید این موضوع را مدنظر و توجه داشت. این موضوع جای تأمل دارد، البته در کنار اقتصاد که اولویت است و برای آنکه جامعه به آرامش برسد باید موضوعات اقتصادی پیگیری شود، از سوی دیگر اقتصاد هم نیاز به فرهنگ دارد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان همزمان با روز عید، گفت: تأکید ایشان بر موضوع فلسطین، جهان اسلام و در نهایت وحدت بود. چنین فضایی در بعد سیاست خارجی و بعد سیاست داخلی و در بین مردم و مسئولین می‌تواند همچون نقشه راهی برای اداره سیاسی کشور باشد.

رمضانی با بیان اینکه ایجاد فضای گفتگو دیگر موضوعی بود که رهبری در این مراسم به آن اشاره داشتند، گفت: در جلسات متعددی که مقام معظم رهبری با گروه‌های مختلف داشته‌اند، فضای گفتگو را ایجاد کردند اما اوج این گفتگو را می‌توان در دیدار با دانشجویان مشاهده کرد. در این جلسات برخی مسائل تکراری است، برخی حرف‌ها و موضوعات نسبت به گذشته با لحن تندتری مطرح می‌شود اما مقام معظم رهبری با صبر و طمأنینه فضای گفتگو را ایجاد می‌کنند. به اعتقاد من این اقدام یک دستور عملی از مقام معظم رهبری به ما است تا با صبر، آرامش، تلطیف فضا و دقت پاسخگوی موضوعات باشیم.

دبیرکل نهاد در خصوص کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: سابقه کتابخانه‌های عمومی در کشور به دهه ۴۰ بر می‌گردد و در حال حاضر ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سطح کشور در حال فعالیت است. بعد از مدارس گسترده‌ترین شبکه فرهنگی در کشور شبکه کتابخانه‌های عمومی است.

نبود کتابخانه مرکزی نقطه ضعف بزرگی برای استان فارس است

رمضانی تصریح کرد: در حوزه توسعه شبکه کتابخانه ای از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۷، ۳۴۰ کتابخانه در کشور ایجاد شد و از آن سال تا به امروز بیش از سه هزار کتابخانه ایجاد شده است. این در حالی است که کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و کانون فرهنگی هنری مساجد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جدای از کتابخانه‌های عمومی هستند. کشور ما از حیث شبکه کتابخانه‌ای در منطقه در رتبه اول قرار دارد و کشوری همچون ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد، تنها ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی دارد. در جهان اسلام بعد از کشور مالزی به عنوان کشور دوم، در آسیا در بین پنج کشور اول و در جهان در بین بیست کشور اول دارای شبکه کتابخانه‌ای هستم و اینها به برکات انقلاب اسلامی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به میزان استفاده از این شبکه فرهنگی اشاره و اضافه کرد: در حوزه سرانه فضا، تأسیسات و تعداد کتابخانه بیش از تعداد مخاطب توفیق داشته‌ایم؛ اما وضع مخاطب کتابخوان و کتابخوانی در کشور وخیم نیست. آنچه در قالب عدد و رقم توصیف می‌شود، صحیح نیست. با این حال تا نقطه مطلوب و مدنظر مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی فاصله داریم.

وی همچنین تصریح کرد: کتابخانه‌ها در دنیا از مفهوم سنتی عبور کرده و به مراکزی برای گفتگو و دریافت خدمات اجتماعی تبدیل شده و مرکزی فرهنگی-اجتماعی با هسته کتاب هستند. بزرگترین مرکز آموزش غیررسمی در دنیا کتابخانه است و این ظرفیت هم اکنون در ایران وجود دارد. در کتابخانه‌های عمومی بیش از ۵۰ خدمت تعریف شده است که گالری، سینما، بخش آموزش و بخش کودک و نوجوان، که در همه کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، تنها بخشی از این خدمات است. ما برای کسب توفیق در حوزه فرهنگ ناچار به توجه به حوزه کودک و نوجوان هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ تأکید داشتند که زنگ مطالعه در مدارس شکل بگیرد، این اتفاق صورت نگرفت؛ اما پیگیری این اقدام از وزارت آموزش و پرورش در دستور کار ما است.

نبود کتابخانه مرکزی نقطه ضعف بزرگی برای استان فارس است

رمضانی به برگزاری جشنواره طعم کتاب با عشایر در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم خوزستان از برگزاری این جشنواره، انتظار می‌رود که در استان فارس هم با توجه به ظرفیت این استان روند برگزاری آن دنبال شود.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد: این نقطه ضعف بزرگی است که شهر شیراز و استان فارس کتابخانه مرکزی ندارد و امید است به همت استاندار فارس این استان صاحب کتابخانه مرکزی شود.

رمضانی با اعلام این که ۲۰ شهر استان فارس فاقد کتابخانه هستند، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی اگر فضایی در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار بدهند ما اقدام به ایجاد و تجهیز کتابخانه خواهیم کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: در استان فارس ۱۲ پروژه نیمه‌تمام با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت وجود دارد که در صورت تکمیل از سوی پیمانکار، تجهیز و تأمین نیروی انسانی برای بهره برداری از آنها در دستور کار قرار خواهد بود.

توجه به مشارکت خیرین استان فارس و ورود آنها به این حوزه با توجه به ظرفیت‌های استان از دیگر موضوعاتی بود که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آن اشاره کرد.

نبود کتابخانه مرکزی نقطه ضعف بزرگی برای استان فارس است

در ادامه محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در سخنانی بیان کرد: از همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران درخواست دارم همت کنند تا حوزه کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مدنظر باشد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در تمامی طرح‌های اجرایی جهش ملی مسکن این موضوع مصوب شد تا پنج واحد کتابخانه، مدرسه، درمانگاه، یک زمین ورزشی و مسجد به ازای هر بافت جمعیتی ایجاد و به همراه اجرای پروژه ساخته شود.

استاندار فارس با اشاره به اینکه در حوزه کتابخوانی راه‌اندازی و فعالیت کتابخانه‌های سیار یک اتفاق بسیار خوب و باارزش است، گفت: این اقدام باید توسعه یابد و خیرین می‌توانند با کمک خود در این حوزه ورود کنند.

ایمانیه خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و مدیران می‌توانند در مناسبت‌هایی همچون نوروز هدایای خود را، کتاب انتخاب کنند. همچنین در پشت در اتاق‌های خود در سازمان یک کتابخانه ایجاد شود تا مردم از کتاب استفاده کنند.

استاندار فارس همچنین در این جلسه خواستار شد تا ایجاد زنگ مطالعه از شیراز و فارس آغاز شود. وی همچنین نسبت به برگزاری جشنواره طعم کتاب با عشایر در فارس اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: فرمانداران استان با کمک خیرین و منابع بودجه‌ای که در اختیار دارند باید برای ۲۰ شهری که فاقد کتابخانه هستند اقدام کنند؛ چراکه زیبنده نیست شهری فاقد کتابخانه باشد.

استاندار فارس در ادامه به ۱۲ پروژه نیمه‌تمام استان اشاره و عنوان کرد: در این خصوص سازمان برنامه و بودجه باید کمک کند تا این پروژه‌ها به اتمام برسد.

ایمانیه همچنین خواستار کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی در بوستان ولی‌عصر(عج) شد و از مساعدت شهرداری در این زمینه خبر داد.

استاندار فارس در پایان اظهار داشت: در خصوص مساعدت برای ایجاد کتابفروشی و کتابخانه‌ها باید سازوکاری تعریف شود تا عوارض و مالیات کمتری در نظر گرفته شود تا فرهنگ مربوط به ایجاد کتابفروشی و کتابخانه تقویت شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 5 =